De presentiegelden van de gemeenteraadsleden

Op 10 april 2013

De laatste gemeenteraad is de verhoging van de presentiegelden van de gemeenteraadsleden tot 200€ goedgekeurd.

Vermits er normaal maandelijks slechts één gemeenteraad is ontvangt het gemeenteraadslid dus maandelijks 200 € (bruto, uiteraard) voor al de extra  taken en verantwoordelijkheden die zij/hij op zich neemt.

Wie denkt dat deze 200 € snel verdiend zijn door enkel de gemeenteraad bij te wonen heeft het mis. Elk van de 23 raadsleden is mee verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van ons Opwijk. Samen volgen zij de dagdagelijkse werking van de gemeente en krijgen daarbij een massa informatie, die zij moeten verwerken.

Een goed gemeenteraadslid volgt elk dossier dat op de gemeenteraad komt. Het gaat veelal om zo’n 30 dossiers per gemeenteraad. Elk dossier vraagt de nodige tijdsinvestering, niet alleen om het te lezen en te begrijpen, maar vooral om de gevolgen van de beslissingen correct in te schatten.

Bovendien gaat voor elke gemeenteraad ook een fractievergadering door, waar de beslissingen samen met partijgenoten wordt doorgenomen en goedgekeurd of desnoods aangepast.

Iedereen verwacht dat onze gemeenteraadsleden zich met hart en ziel voor ons en onze gemeente inzetten. Dat is ook zo en de meeste raadsleden zijn daar dagelijks mee bezig.

Geen enkel raadslid zal er aan denken uit te rekenen wat zij/hij per uur daarvoor verdient. Zij doen dit omdat zij dit met volle overtuiging doen en omdat zij vertrouwd zijn met vrijwilligerswerk.

Wij vinden dat alle raadsleden deze verhoging waard zijn, te meer omdat het presentiegeld niet aan de index is gekoppeld en het sedert 12 jaar niet meer is aangepast.

Namens  N-VA Opwijk-Mazenzele