Veel deelnemers aan Opwijkse afvalenquête

Op 21 mei 2016, over deze onderwerpen: Milieu
Inez

Veel deelnemers aan Opwijkse afvalenquête.

Afvalbeleid leeft bij de burger

Begin dit jaar werd onder impuls van schepen Inez De Coninck (N-VA) een afvalenquête rondgedeeld bij de Opwijkse gezinnen. De medewerking was een succes, maar liefst 1.130 gezinnen gaven hun mening en de resultaten waren overwegend positief. “Er zijn 18% van de uitgestuurde enquêtes ingediend, dit is een enorme respons. Het is duidelijk dat de burger bezig is met afvalbeleid. We zullen daarom zoveel mogelijk respons proberen te geven aan de resultaten van de bevraging” aldus Inez

Werking recyclagepark goedgekeurd, prijs blijft gevoelig punt.

Een significant deel van de Opwijkse inwoners is tevreden over het recyclagepark. Onder andere de inrichting van het park, de klantvriendelijkheid van de parkwachters en de manier waarop ze de gebruiker informeren wordt door 3 op de 4 burgers zeer positief onthaald. De kostprijs voor het gebruik van het park werd reeds verlaagd, maar dit wordt wel nog steeds kritisch bekeken. We kunnen de prijs niet verder laten zakken, we zijn nu onder de prijs van andere Haviland- gemeenten zoals Merchtem, Ternat, Kapelle op den Bos,… en we moeten het principe ‘de vervuiler betaalt’ toepassen.

Afvalkalender goed communicatiemiddel

Wat betreft de informatie die de gemeente meegeeft aan de bevolking over het afvalbeleid is maar 4 % ontevreden. Over de afvalkalender zijn de meeste mensen positief, dit is het belangrijkste informatiekanaal naar de burger over afvalinzameling.

Niet stilzitten, maar handelen

Uit deze enquête blijkt dat de Opwijkenaar een betere kwaliteit van de restafvalzak wenst, de trekbandsluiting zou voor ongemakken zorgen. Inez De Coninck vatte meteen de koe bij de horens:  “De enquête diende vooral om te weten te komen wat voor een Opwijks gezin belangrijk is als het gaat over het afvalbeleid. Wij zullen daar meteen werk van maken. De restafvalzakken met trekbandsluiting worden vervangen door Wave Top zakken, oftewel flappen. Dit komt de kwaliteit en stevigheid ten goede.”

Inez belooft ook actie te ondernemen met betrekking tot zwerfvuil en sluikstorten.

Verder hebben we aan de Intercommunale gevraagd om het recyclagepark ook een voormiddag open te houden en ook dit jaar wordt in de zomer het restafval wekelijks opgehaald.

Onze schepen geeft ons nog een goede raad mee: “Een weetje voor de Opwijkenaar: bewaar je rol met GFT-zakken in de koelkast. Deze zijn gemaakt van milieuvriendelijk materiaal en breken af in de warmte en de zon.”, aldus Inez.

Binnenkort verschijnt in elke bus een folder met gedetailleerde info over het volledige resultaat van de enquête, alsook in Opwijk Info en op de website zal deze info terug te vinden zijn.

Voor meer informatie:

Inez De Coninck