NMBS toont misprijzen t.o.v. de pendelaars

Op 16 mei 2014

Reactie op bericht van NMBS dat de vroege en late treinen op lijn Dendermonde- Brussel worden geschrapt.

Als bestuur van N-VA Opwijk-Mazenzele hebben we in de pers de beslissing van NMBS om de vroege en late treinen op de lijn Dendermonde- Brussel te schrappen, moeten vernemen.

We betreuren deze werkwijze ten zeerste en hebben bij NMBS meer duidelijkheid gevraagd. Wat zijn de beweegredenen achter de beslissing van NMBS? We kunnen wel aannemen dat er op de vroege en late treinen een lage bezetting is, maar je kan die reizigers toch ook niet in de kou laten staan? Mensen die in ploegensysteem werken of die na hun werk nog een avondactiviteit meepikken moeten ook nog thuis raken. Moeten deze mensen dan allemaal maar met de wagen naar Brussel? Wat als ze deze mogelijkheid niet hebben?

Gaat met de schrapping van de vroege en late treinen de rekening van de NMBS opeens wel kloppen? Wij geloven van niet, als je weet dat NMBS aan Infrabel zeer hoge rijpadvergoedingen moet betalen is het natuurlijk heel moeilijk voor de NMBS om onderbezette treinen te laten rijden. Als N-VA pleitten wij ervoor om dit structureel aan te passen via beleid.

In Opwijk heeft de gemeente, samen met NMBS en De Lijn, recent nog de pendelparking aan het station heringericht en uitgebreid. Dit met doel om pendelaars te overtuigen om de trein te nemen i.p.v. de wagen. Nu zien we dat NMBS eenzijdig deze beslissing neemt, hoe moeten we dit uitleggen aan de vroege en late pendelaars, vragen de N-VA schepenen in Opwijk zich af?

Voor Inez De Coninck (N-VA, kandidaat Kamerlid Vlaams Brabant) is dit nogmaals het bewijs dat onze federale staatsstructuur niet meer werkt. Mobiliteit is een Vlaamse bevoegdheid, behalve het spoor; dat is federaal. Hoe kan je een mobiliteitsbeleid uitstippelen als NMBS eenzijdig dergelijke beslissingen neemt? Wij pleiten voor homogene bevoegdheidspakketten.

Namens N-VA Opwijk- Mazenzele

Het partijbestuur

Johan Deleu (schepen mobiliteit)

Jan Couck (schepen cultuur)