OMA-Fietsroute moet ook tot in Opwijk doorgetrokken worden

Op 16 mei 2014

Teneinde alle misverstanden te vermijden maken we van de gelegenheid gebruik om een aantal zaken omtrent de stand van zaken ivm de OMA route te verduidelijken.

Het uitgangspunt mbt de lopende enquete  is namelijk uit zijn context gerukt.   Het bestuur van de gemeente Opwijk had initieel de OMA route wel voorzien in zijn BBC meerjarenplanning  (beleids- en beheerscyclus).

De gemeente Merchtem voorzag  het realiseren van de OMA route op hun grondgebied niet in functie van hun meerjarenplanning.

Daarom was het voor de gemeente Opwijk  niet zinvol om het traject tussen de Klei en de grens met Merchtem onmiddellijk  te realiseren.

In voormeld geval zou de  OMA route namelijk  doodlopen op de grens van Merchtem en Opwijk. 

Hierdoor zou de OMA route, komende van de Klei,  zelfs geen verbinding kunnen maken met het station van Merchtem; zodat dit traject geen meerwaarde zou bieden.

We hebben als bestuursploeg echter onmiddellijk werk gemaakt van een mogelijke  doorbraak in functie van dit dossier.

Het traject van de  OMA route  is namelijk erkend als fiets route snelweg van Brussel tot Asse.  De fietssnelweg Asse-Brussel is reeds gedeeltelijk gerealiseerd. Fase 1, langs de spoorlijn Brussel-Dendermonde, werd uitgevoerd in 2012

In de komende jaren werkt Asse verder aan de fietssnelweg richting Brussel. Het deel van het station van Asse richting Brussel kadert in een samenwerkingsproject tussen de gemeente Asse, de provincie Vlaams-Brabant en Infrabel, waarbij ook enkele spoorovergangen zullen worden afgeschaft. Het traject blijft zoveel mogelijk dicht tegen de spoorlijn

Zowel het ontwerp als de aanleg van fietsinfrastructuur kunnen gesubsidieerd worden. 

Gemeentes kunnen rekenen op maximaal 100 % van de subsidieerbare aanlegkosten. 60 % van de subsidie is afkomstig van de provincie, de overige 40 % wordt gefinancierd door het Vlaams Gewest. 

Deze subsidie is van toepassing van februari 2014 tot en met december 2017.

De voorwaarde is wel de erkenning van het tracé als fietssnelweg.

Het tracé van Asse over Merchtem tot aan de grens van Oost-Vlaanderen werd eerder niet erkend als fietssnelweg.

Momenteel is enkel het traject tussen Asse en Brussel erkend als fietssnelweg, en dus gesubsidieerd.

Voor de route tussen Opwijk en Asse zijn er om voormelde redenen  nog geen subsidies voorzien.

De gemeenten hebben het momenteel financieel absoluut niet makkelijk. Dit project wordt vooral gestimuleerd en gesubsidieerd door de provincie. Zowel de gemeente Opwijk als Merchtem hechten er veel belang aan dat ook de uitvoering van het plan in zijn totaliteit bekostigd wordt door Vlaams-Brabant.

Vertrekkend vanuit Brussel richting Vilvoorde tot aan de grens met Antwerpen en vertrekkend vanuit Brussel richting  Halle  zijn er reeds fietsroutes met het statuut van fietssnelweg.

Om deze reden dringt Opwijk er bij de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant  op aan om voormeld traject de categorie van fietssnelweg toe te kennen, zodat we toch in samenwerking met Merchtem verder werk kunnen maken van de OMA route.

De gemeentebesturen van Opwijk, Merchtem en Asse bespreken dit tevens verder binnen het kader  van het intergemeentelijk mobiliteitsoverleg om zo  tot een oplossing te komen.

Het spreekt voor zich dat wij als bestuur dan ook (zoals elk weldenkend mens) zo snel als mogelijk verder werk willen maken van de realisatie van de OMA route.

 

Johan Deleu

Schepen van verkeer en mobiliteit   te Opwijk

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is