Sporten in tijden van Corona

Op 7 juni 2020, over deze onderwerpen: Sport

In de huidige fase van de afbouwstrategie van de coronamaatregelen, blijven alle activiteiten beperkt.

De regels rond sportbeoefening zijn licht versoepeld, maar zijn nog steeds zeer strikt ook indoor sporten zijn nog steeds niet toegelaten.

Een aantal sport verenigingen maken ondertussen werk van een heropstart.

Hierbij adviseren we samen met de sportdienst op welke wijze deze activiteiten kunnen hervatten.

Nog even toelichten :

Sporten in openlucht :

Twee vormen van sportbeoefening zijn mogelijk:

· Persoonlijk: Je mag buiten sporten met iedereen die onder hetzelfde dak woont en/of met twee (altijd dezelfde) personen. Je dient altijd de social distancing (afstand van 1,5 meter) en hygiënische maatregelen in acht te nemen.

· In clubverband: Sporten kan in de buitenlucht in een beperkte groep van max. 20 personen, inclusief een verplichte sportbegeleider, in georganiseerd verband. Hierbij moet men ook steeds 1,5 meter afstand behouden ten opzichte van elkaar en geen gedeeld materiaal gebruiken.

Wens je met jouw club opnieuw te sporten met 20 personen in buitenlucht, dan vragen we eerst jullie aanpak door te geven aan de sportdienst: sportdienst [at] opwijk.be / 052 36 51 61.

Volgende tips kunnen alvast helpen om jullie herstart mogelijk te maken:

1. Social distancing: respecteer steeds de regel van onderlinge afstand van 1.5 meter tussen alle deelnemers.

2. Maximaal 20 personen onder begeleiding

3. Wat betreft het gebruik van materiaal (speren, tennisballen, palletjes, …): Het delen van sportmateriaal wordt sterk afgeraden. Ontsmetting voor en na gebruik is wenselijk.

4. Kleedkamers, douches en horeca blijven gesloten. Op opengestelde toiletten moet de hygiëne gewaarborgd blijven. De toiletten van de sporthal blijven nog steeds gesloten.

5. De lijst van toegelaten sporten is niet limitatief. Gezond verstand gebruiken en aandacht hebben voor de algemene regels rond social distancing (risico op groepsvorming) en hygiëne zijn hier prioritair. Over contactsporten is nog veel onduidelijkheid. We raden deze clubs aan voorlopig nog even te wachten en een opstart volgens de gekende regels voor te bereiden. De sportdienst volgt dagelijks bijkomende richtlijnen op om jullie hierover te kunnen informeren.

6. Leg de verantwoordelijkheid van hygiëne ook bij jouw leden zelf. Het is aan de sporter die aan de slag moet gaan om zijn materiaal en handen te ontsmetten.

7. Affichering: aan de gemeentelijke sportinfrastructuur voorzien we de nodige instructies. Elke burger moet daar nog altijd een eigen verantwoordelijkheid nemen.

8. Wens je gebruik te maken van de atletiekpiste, dan vraag je dit eerst aan bij de sportdienst. De cluburen van onze atletiekverenigingen gaan voor. Tijdens deze uren dan kan er geen andere gebruiker op de piste. De sportdienst zal deze uren duidelijk afficheren aan de piste.

9. Hebben jullie een eigen buiten-accommodatie, geef dan voldoende aandacht aan de toegangen van die accommodaties:

· Neem maatregelen rond ontsmetting aan de toegangspoorten: Wie, wanneer, hoe …

· Zorg aan de toegang voor affichering van de algemene coronamaatregelen of voor aangepaste communicatie vanuit de eigen sportfederatie. Waar de accommodatie niet kan afgesloten worden, is de toegang geen probleem. Zorg toch dat er voldoende sensibilisering is naar gebruikers van de terreinen.

10. De uitbreiding van de maatregelen om samen te sporten is enkel om samen te sporten. Na de sportbeoefening kan er jammer genoeg geen gezellig samenzijn plaatsvinden.

Voor een verdere versoepeling van de maatregelen wachten we op nieuwe instructies van de Veiligheidsraad.

Ondertussen hebben we ook een akkoord bereikt met de organisatoren van de Dodentocht (100 km wandeltocht vertrekkend vanuit Bornem) voor de doortocht van het 50 km punt in onze gemeente.

Uiteraard zal dit deze zomer nog niet haalbaar zijn, maar dan toch iets om naar uit te kijken in 2021.