Jan Couck

Getrouwd met Paule Corthier en vader van Veerle (21 jaar) en Tom (19 jaar)

Musicus: Conservatorium Brussel eerste prijzen voor notenleer, trompet en kamermuziek alsook getuigschriften voor analyse en transpositie.

Conservatorium van Gent ging hij zich vervolmaken voor trompet bij Dirk Brossé (o.a. gekend van de muziek voor Daens).

Als trompettist:  speelde in heel wat klassieke orkesten zoals het symfonisch orkest van de VRT, het nationaal orkest, het nieuw Vlaams symfonisch orkest en het nieuw Belgisch kamerorkest. Verder was Jan bezieler en lid van heel wat ensembles zoals o.a. het “Trio melodico”. balorkest "the Jet-sound", het koperkwintet "Ludium", showorkest “The hooligans”

20 jaar vaste medewerker bij de Vlaamse Opera.
Jan was ook 10 jaar lang docent koperinstrumenten aan de internationale school “St-Johns” en de Scandinavische school te Waterloo.
Als dirigent :  Gretry band uit Haren, de jeugdharmonie van “de Katholieke Gilde” uit Asse en de K. H. "De verbroedering" uit Mazenzele. Voor een live-tour van de groep “Stash” (gekend van de hit “Sadness”) stelde Jan een symfonisch orkest samen en onder zijn leiding begeleidde “The red light symphonic orchestra” de groep tijdens een vijftiental concerten.
Momenteel is hij nog steeds de muzikale leider van de Harmonie "De Volherding" uit Opwijk, het St-Pieterskoor uit Mazenzele en het gospelkoor "The White Spirits".

Sinds 2007 is Jan schepen in Opwijk en sinds 2013 eerste schepen. Met zijn achtergrond kon het ook moeilijk anders dat hij naar voor werd geschoven als schepen voor cultuur (2007-2018) maar hij kreeg ook andere bevoegdheden die hij met evenveel enthousiasme heeft aangepakt:

• Middenstand (2007-2012)
  • Toerisme (2007-2018)
  • Markten en foren (2007-2018)
  • Archief en Bibliotheek (2007-2018)
  • Kunstonderwijs (2013-2018)
  • Informatisering (2013-2018)

Jan was voorzitter van “de Brabantse Kouters” Een samenwerking van 11 gemeenten rond toerisme onder de provinciale koepel “Toerisme Vlaams Brabant” (2013-2016)

Tevens lid van de raad van bestuur “Toerisme Vlaams Brabant” (sinds 2013)

Bestuurder bij Infrax West, Intradura en raadslid politiezone AMOW

Bezieler van heel wat socio-culturele evenementen en verenigingen: oa herwaardering Mazenzele kermis, oprichting jeugdbeweging 12,+, Ober-Bayern avond Mazenzele, kerstconcerten, enz.

Voormalig lid jeugdraad.