Ecologisch maaien van de bermen wordt de komende jaren verdergezet in Opwijk

Op 4 december 2019
Inez De Coninck

Opwijk heeft enkele zeer waardevolle bermen op haar grondgebied, dankzij jarenlang ecologisch maaibeheer is de biodiversiteit en de natuurwaarde van sommige van onze bermen nog vergroot. “Vooral de bermen langs Leirekensroute in Nijverseel zijn zeer waardevol, maar ook langs Grootveld, Waaienberg,… hebben we heel waardevolle bermen”, zegt schepen voor leefmilieu Inez De Coninck.

In 2014 lieten we een studie uitvoeren over onze bermen, sindsdien hebben we ons maaibeheer gebaseerd op de resultaten van deze studie. Het is de bedoeling dat we de ecologische waarde van onze bermen nog vergroten, uiteraard rekening houdend met de verkeerstechnische eisen zoals zichtbaarheid, veiligheid,… We zien de eerste resultaten al op het terrein.

De gemeente organiseerde opnieuw een offertevraag voor deze opdracht en aannemer Beys uit Steenokkerzeel kwam als meest voordelige bieder uit deze selectie.

De gemeente Opwijk zal jaarlijks 35.090,00euro (incl BTW) per jaar betalen aan aannemer Beys om de bermen op een ecologische manier te maaien. De opdracht wordt gegund voor 4 jaar, dit geeft een totaal bedrag van 140.360€ voor de totaliteit van de 4 jaren. In totaal gaat het over 48km bermen die 2 keer per jaar moeten worden gemaaid.