Hopveld in Opwijk

Op 21 januari 2011

De typische hopranken met de sterk geurende hopbelletjes waren eeuwenlang kenmerkend voor de streek van Aalst, Affligem, Asse en Opwijk. Meer dan twintig jaar geleden verdween het laatste hopveld in de regio. Dankzij het provinciaal Programma voor Plattelandsontwikkeling komen ze terug.

Het Opwijkse hopveld komt naast het gemeentelijk voetbalveld en het terrein van de Sjoeters tussen de Vilvoordsesteenweg (N211) en de Merchtemsesteenweg.

Het gemeentebestuur diende een project in bij de provincie Vlaams-Brabant, waarbij de kosten voor 65 procent gedragen worden door de provincie, Vlaanderen en Europa.

Schepenen Jan Couck (N-VA) en Paul Onselaere (CD&V) bezochten de andere hopgemeenten. Met de verkregen kennis werd een lijvig aanvraagdossier voor subsidies ingediend. In december werden de subsidies toegezegd. In het voorjaar wordt het veld aangelegd dat goed zichtbaar zal zijn vanop de Merchtemsesteenweg en de Vilvoordsesteenweg. Het zal bereikbaar zijn via de wandelweg tussen de Vilvoordsesteenweg en Hulst. (ego)