Uitreiking Tijl Uilenspiegelprijs

Op 11 januari 2011

De Uilenspiegelprijs is nog maar aan zijn tweede editie toe. Hij wordt uitgereikt aan de persoon of groep die zich inzet voor het behoud van het Vlaams karakter van de gemeente en het aanscherpen van het Vlaams bewustzijn van de doorsnee Opwijkenaar.

Op het palmares volgt Ludwig Van den Broeck (55) het Davidsfonds-Mazenzele op. 'Omwille van zijn jarenlange inzet bij Heiveld, een vereniging die het behoud van de traditionele Vlaamse en culturele waarden hoog in het vaandel draagt, zijn gedrevenheid, passie en consequent Vlaamse houding als directeur van BLO-school Mozaik en zijn grote inzet als voorzitter van de adviesraad Vlaams Beleid', zegt N-VA-secretaris Johan Deleu, die ook gemeenteraadsvoorzitter is.

'Hoe graag ik deze prijs ook uitreik, ik zou liever geen TU-prijs uitreiken', vervolgt Johan Deleu. 'Het gegeven dat wij dit moeten doen in Opwijk, impliceert dat de verfransingsdruk ook onze contreien heeft bereikt.'

Johan Deleu pleitte dan ook met aandrang voor de splitsing van het kiesarrondissement BHV én van het gerechtelijk arrondissement Brussel. Dat Franstaligen stemmen kunnen ronselen in Vlaanderen en Vlamingen dat niet kunnen in Wallonië noemde Deleu grof en onrechtvaardig. 'Daarom blijf ik er bij dat geen Vlaamse prijs moet betaald worden.'