U bent hier
Programma 2024
Thuis in Opwijk-Mazenzele
Verkiezingsprogramma N-VA Opwijk-Mazenzele 2024
Thuis in Opwijk-Mazenzele
Ons verhaal is een verhaal van een gemeente waar onze inwoners thuis zijn. Het is een verhaal van een gemeente die de strijd aangaat tegen het groeiend onbehagen in de samenleving. Niet iedereen voelt dat hij nog mee is. Mensen vinden dat hen dingen worden afgenomen. Ons antwoord op dit onbehagen is de gemeenschap. Gemeenschapsvorming is de kern van ons verhaal. Wij als lokaal bestuur staan het dichtst bij de burger. Wij kunnen nog echt beslissingen nemen die ervoor zorgen dat mensen zich blijven ‘thuis voelen’ in de eigen gemeente en buurt. Dat inwoners zich goed voelen in de gemeente, er zich verbonden mee voelen, er verankerd zijn.
N-VA wil dit verhaal voor Opwijk-Mazenzele schrijven en door volgend programma werken aan een aangename, veilige en welvarende gemeente waar het Vlaamse en dorpse karakter wordt behouden en het welzijn van alle inwoners centraal staat, met als 7 speerpunten :
1. Opwijk-Mazenzele: aangenaam wonen
Wij wonen en leven in een mooie, actieve en aangename gemeente. En dat moet zo blijven. Ook na de verkiezingen zullen wij ervoor zorgen dat de aanvragen voor nieuwe ontwikkelingen zorgvuldig worden beoordeeld en getoetst worden aan de leefbaarheid van de gemeente. Wat ons dorp beter en nog meer leefbaar maakt zal ondersteund worden. Wij gaan niet mee in grootschalige bouwprojecten en inname van de open ruimte. Wij zetten ons in voor het behoud van het dorpse karakter van Opwijk-Mazenzele en zorgen voor blijvend groen in onze gemeente.
Onze partij focust zich op de eigen jonge mensen en helpt hen om een woning te kunnen kopen in de gemeente waar zij zijn opgegroeid.
2. Opwijk-Mazenzele: een Vlaamse gemeente
Wij gaan steevast voor een warme en Vlaamse gemeente. Wie in Opwijk-Mazenzele wil komen wonen is zeer welkom en krijgt alle kansen om actief deel te
nemen aan onze samenleving. We zetten in op een actieve integratie van anderstalige nieuwkomers, waarbij de prioriteit ligt bij het aanleren van onze taal.
Om die participatie te bevorderen zetten wij in op ondersteuning van de anderstalige inwoner via de integratieambtenaar en projecten inzake inburgeringscoaching.
3. Opwijk-Mazenzele: bruist!
Een goede ondersteuning van de socio-culturele, sport- en jeugdverenigingen is van levensbelang voor onze gemeente. Zij verrijken het gemeenschapsleven en verdienen financiële en logistieke steun.
Wij staan voor belangrijke uitdagingen door de grote toename van het inwonersaantal. Onze partij werkt daarom verder aan het lopende en goed onderbouwde dossier rond infrastructuur voor zaalsport en jeugd.
Het bestaande patrimonium zal met N-VA vernieuwd en gerenoveerd worden.
Inspraak is daarbij belangrijk, de talrijke adviesraden zijn onze partner om tot een goed beleid te komen.
Initiatieven ter ondersteuning van de middenstand verdienen alle kansen en ook de gemeente kan daartoe bijdragen.
4. Opwijk-Mazenzele: zorg voor iedereen
Onze gemeente heeft een groot aanbod aan zorgverlening voor de ouderen. Wij gaan voor verbetering van de kwaliteit van zorgdiensten tegen een betaalbare prijs, met aandacht voor toegankelijkheid en inclusie. Daarnaast willen wij er zorg voor dragen dat iedereen zo lang mogelijk thuis kan blijven wonen.
In sociale zaken (OCMW) is onze partij altijd al een pionier geweest. Originele projecten worden verder ondersteund. Onze verregaande financiële en materiële steun wordt gekoppeld aan integratie. Wie mee wil werken en wil bijdragen aan onze gemeenschap verdient alle steun.
5. Opwijk-Mazenzele: financieel gezond en verstandig bestuurd
Onze gemeente is financieel gezond en dat moet ook zo blijven. De komende legislatuur is het gezond houden van de gemeentefinanciën één van de belangrijkste taken. Zo behouden we de budgettaire ruimte om te investeren. Met N-VA worden de belastingen niet verhoogd.
N-VA staat voor een verstandig en efficiënt lokaal bestuur met een betrouwbare en neutrale dienstverlening waarvoor de belangen van haar inwoners centraal staan. Steeds burgergericht.
We zetten in op een modern personeelsbeleid dat deskundige medewerkers kan vinden en behouden. Optimalisatie en digitalisering blijven aan de orde, maar ook de fysieke bereikbaarheid van de loketten blijft essentieel. We zetten ook in op cyberveiligheid van de gemeentediensten en de burgers.
6. Opwijk-Mazenzele: een veilige gemeente
Uit de cijfers blijkt dat Opwijk-Mazenzele een veilige gemeente is. Wij moeten verder inzetten op het veiligheidsgevoel door middel van preventieve maatregelen en een goede samenwerking met de lokale politie.
Speciale aandacht gaat ook naar verkeersveiligheid. Wij geven prioriteit aan de zwakke weggebruiker door de (her)aanleg van voet- en fietspaden en bestuderen de mogelijkheden voor de inrichting van fietsstraten en andere veiligheidsbevorderende maatregelen. Wij stellen voor om verder te werken aan veilige schoolomgevingen door middel van schoolzones.
Camerabewaking en kordate aanpak van overlast zijn noodzakelijk voor het terugdringen van criminaliteit.
Intensiveren van handhaving en voorlichting om sluikstorten tegen te gaan, met nultolerantie voor vervuiling en strengere boetes voor overtreders en het promoten van properheid en milieubewustzijn binnen de gemeenschap.
7. Opwijk-Mazenzele: een thuis voor jongeren
Onze partij staat garant voor inspraak voor jeugd met betrekking tot het beleid. Om de juiste beslissingen te nemen moeten wij in dialoog gaan met elke jeugdvereniging. Naast een proactieve aanpak moeten wij inzetten op het informeren van de jeugd over de genomen beslissingen op de meest toegankelijke manieren.
N-VA zet voluit in op veiligheid. We delen de bezorgdheden van de jeugd omtrent het onveiligheidsgevoel op de plaatsen waar zij graag komen. Wij zullen de veiligheid afstemmen op het jeugdbeleid.
Ons jeugdhuis blijven wij ondersteunen. Samen met Nijdrop moeten wij zorgen voor het voortbestaan van het jeugdhuis. Onze jeugd moet deel kunnen nemen aan betaalbare activiteiten.
Naast het blijvend onderhouden van de vele speeltuinen die onze gemeente rijk is, schenken wij ook bijzondere aandacht aan het speelbos. Wij willen deze plaats opwaarderen tot een volwaardige speelomgeving waar kinderen veilig zijn.
Ruimtelijke Ordening en wonen
Opwijk-Mazenzele kent ondanks zijn landelijke ligging een hoge bebouwingsgraad, bebouwingsdichtheid en bijgevolg ook bevolkingsdichtheid. Dit uit zich in de cijfers. Onze gemeente heeft een bevolkingsdichtheid van 747,5 inwoners/km². Ter vergelijking: Merchtem heeft er één van 480,7 inw/km², Asse van 700,7 inw/km², Buggenhout van 580,6 inw/km², Lebbeke van 729,8 inw/km² en Londerzeel van 528 inw/km². Het Vlaamse gemiddelde ligt op 497 inw/km². Eveneens ter vergelijking: sinds 1990 nam de Opwijkse bevolking met 33% toe! Deze hoge bevolkingsdichtheid heeft uiteraard zijn effect op de leefkwaliteit in onze gemeente. We streven ernaar deze bevolkingsdichtheid niet verder te doen toenemen.
Evenwichtig beleid
De groei van onze gemeente stelt ons voor uitdagingen. De gemeente wil immers kwaliteitsvol wonen, werken en ontspannen kunnen blijven garanderen voor elke Opwijkenaar. Om onze gemeente gezond en leefbaar te houden moeten we dan ook zorgen dat de nodige evenwichten in onze gemeente worden bewaakt. Naast woonruimte is er ook nood aan ruimte voor groen en water, ruimte voor sport en ontspanning, bijkomende (wijk)voorzieningen, werkgelegenheid,…
Behoud open ruimte
We blijven inzetten op het beschermen van de nog aanwezige open ruimte in onze gemeente. Opwijk-Mazenzele is een gemeente in buitengebied met nog heel wat open ruimte die gekoesterd moet worden. We leggen de nadruk op voldoende groen in de buurten, in de kernen waar wij wonen en leven. De open ruimte tussen de kernen moeten we vrijwaren. Ook het zicht op deze open ruimte moet gevrijwaard worden.
Gelet op de reeds hoge bebouwingsgraad in onze gemeente houden we het terughoudende beleid op het vlak van grote projecten en woonuitbreidings-gebieden aan. Wat dat laatste betreft, hebben we al een enorme stap gezet door de definitieve herbestemming van twee woonuitbreidingsgebieden. Ook het laatste, nog resterende woonuitbreidingsgebied (Meerweg) wordt niet aangesneden, tenzij er een woonbehoefte in onze eigen gemeente zou bestaan.
Kernversterking
We zetten in op een kwalitatieve en duurzame ontwikkeling van de dorpskernen, op inbreiding – het bouwen binnen de bestaande bebouwing – en op ‘verstandig verdichten’: steeds kernversterkend, op maat van de woonomgeving en dichtbij de knooppunten van (openbaar) vervoer. De focus ligt op kernversterking, met behoud van het dorpse karakter van de gemeente, waarbij gezocht moet worden naar een evenwicht tussen één- en meergezinswoningen.
In de dorpskernen zijn ééngezinswoningen de norm. Er wordt tevens gestreefd naar een gezonde mix van functies. Meergezinswoningen kunnen bijdragen tot een kwalitatieve verdichting van de dorpskernen.
Elk groter project wordt integraal beoordeeld op het vlak van multimodale bereikbaarheid, kwalitatieve groenruimte, duurzaamheid, toegankelijkheid voor traag verkeer, economische leefbaarheid van de buurt en sociale dienstverlening: we kiezen voor een optimaal en zuinig ruimtegebruik. Een goede verhouding tussen verschillende woonvormen en woontypologieën vormt hierbij een belangrijk uitgangspunt.
We maken gebruik van voorwaarden en lasten in de vergunningverlening om wie op strategische locaties in onze kern mag bouwen te laten bijdragen aan een kwaliteitsvollere leefomgeving met meer publieke en groene ruimte, nieuwe doorsteken voor zacht verkeer, deelmobiliteit, publieke laadpalen en architectuur die ons karakter bewaart en sociale cohesie en ontmoeting stimuleert.
We zullen de realisatie van nieuwe groene open ruimte in publieke en private ontwikkelingen nastreven en opleggen. Dit doen we zowel in woongebied als op bedrijventerreinen. Natuurverweving, groene ‘corridors’ versterken zo de nu soms versnipperde natuur.
Open en transparant
Bij grote projecten, zowel privaat als publiek, hebben we telkens aandacht voor communicatie met de burgers. We organiseren meer infovergaderingen en -markten zodat inspraak mogelijk is.
Wonen
We houden in ons lokaal woonbeleid rekening met de veranderingen in de samenleving, zoals de vergrijzing en gezinsverdunning (door de toename van alleenstaanden en éénoudergezinnen). De vraag naar andere types van woongelegenheden dan de klassieke woning zal belangrijker worden. De behoefte focust zich bijvoorbeeld op kleinere woningen, zorgwoningen, woningen voor gezinnen met een laag inkomen en co-housing. Er is nood aan meer kleinere, goed bereikbare en toegankelijke woningen, vlakbij de belangrijkste diensten en openbaar groen.
Bestaande woningen moeten makkelijker kunnen worden opgedeeld in meergezinswoningen. We voorzien ook een verticale opsplitsing van huizen in plaats van een horizontale opdeling. Concreet betekent dit dat een woonhuis of villa die te groot is geworden voor een gezin – bijvoorbeeld omdat de kinderen het huis uit zijn – makkelijker moet kunnen worden opgesplitst in aparte wooneenheden.
In centraal gelegen woonprojecten leggen we de verplichting op om een minimum aantal appartementen op een zodanig aangepaste manier te bouwen dat ze toegankelijk zijn voor ouderen.
Het verwerven van een eigen woning door zoveel mogelijk burgers is de centrale spil van het woonbeleid. Een eigen woning is immers de beste garantie tegen armoede, een verzekering voor de toekomst. Onze gemeente kent zoals gezegd sinds een aantal jaren een stijgende aantrekkingskracht als woonplaats. Getuige daarvan zijn de hoge migratiecijfers en de daarmee gepaard gaande stijgende woningprijzen. Daardoor wordt het voor de jongeren uit onze gemeente steeds moeilijker om een woning of appartement te kopen in de buurt waar zij opgroeiden. Daarom hebben wij twee legislaturen terug een verwervingspremie ingevoerd van € 5.000 voor een woning en € 3.000 voor een appartement. We behouden deze premie en streven ernaar om deze te verhogen.
Om ons sociaal woonaanbod te realiseren leggen we bij grote projecten een percentage te realiseren sociale woningen op. Tevens bieden we aan onze sociale huisvestingsmaatschappij alle mogelijke opportuniteiten aan en zetten we in op sociale verhuur, door private verhuurders aan te moedigen om hun panden te verhuren via onze partner, de huisvestingsmaatschappij Providentia. Door de gegarandeerde betaling en herstellingen door Providentia kan de eigenaar zijn pand zonder zorgen verhuren.
Wie een sociale woning huurt, heeft heel wat rechten, maar ook een aantal plichten. De woonmaatschappij kijkt strikt toe op de verplichting tot inschrijving bij de VDAB en de kennis van de Nederlandse taal.
Afval en leefmilieu
Onze gemeente is een landelijke gemeente gelegen in buitengebied. De strijd tegen zwerfvuil en sluikstort wordt verder opgevoerd. Hierbij wordt gewerkt op verschillende pijlers: preventie, sensibilisering, participatie (vrijwilligers),… Om de mentaliteitswijziging te ondersteunen wordt er streng opgetreden en worden sluikstorters beboet.
Hiervoor zetten we toekomstgericht nog meer in op controle door middel van camera’s.
Het aantal voorziene openbare vuilnisbakken in onze gemeente zal worden geëvalueerd en indien nodig bijgestuurd.
Het gebruik van het recyclagepark moet gebruiksvriendelijk blijven en het aantal afvalfracties die gratis mogen worden afgeleverd, blijven we maximaliseren. Tevens voorzien we bepaalde momenten waarop men in het recyclagepark kan langsgaan zonder voorafgaande afspraak. We blijven inzetten op sorteren van afval bij het gebruik van gemeentelijke zalen. De afvalstraatjes zijn daartoe een geschikt instrument.
We breiden de ophaalmomenten voor GFT verder uit.
De gemeente moet de inwoners vrijwaren van wateroverlast. Het zoveel mogelijk vasthouden van regenwater aan de bron is hierbij cruciaal.
In nieuwe verkavelingen en ontwikkelingen zal er een watertoets uitgevoerd worden en zullen bufferbekkens, wadi’s en speelzones met infiltratie worden aangelegd of opgelegd aan de ontwikkelaar.
Met het door onze gemeente ondertekend Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP 1.0 en 2.0) engageert onze gemeente er zich toe om de klimaatdoelstellingen te halen en de klimaatambities verder op te drijven.
De gemeente moet bijkomend zelf een voorbeeldrol vervullen in rationeel energieverbruik. De energieboekhouding van de gemeentelijke gebouwen wordt regelmatig geagendeerd op de gemeenteraad voor opvolging en optimalisatie.
Ook energiebesparende maatregelen in woningen blijven we verder stimuleren door middel van informatiecampagnes, collectieve renovatie projecten en het mobiel energiehuis.
Dierenwelzijn
Dierenwelzijn was vroeger een verwaarloosde beleidsmaterie, maar dat is veranderd sinds het in 2014 een Vlaamse bevoegdheid werd.
Een lokaal bestuur kan veel betekenen voor dierenwelzijn, vele Vlamingen verwachten dat ook. We maken van dierenwelzijn dan ook een aparte bevoegdheid die wordt toebedeeld aan één van de schepenen.
Alle doelstellingen voorzien in het uitgewerkte ‘charter dierenwelzijn’ worden opgevolgd en uitgewerkt.
We plegen structureel overleg met de cel dierenwelzijn van de politiezone AMOW.
De zwerfkattensterilisatie via lokale dierenartsen wordt bestendigd en binnenkort openen we ook onze eerste ‘hondenlosloopweide’.
We voeren een lokaal vuurwerkverbod in, zodat burgers niet in het wild vuurwerk mogen rondschieten. Als er vuurwerk moet zijn, beperk je dit best tot één plaats en één moment, met professionals.
We werken samen met lokale landbouwers die beschutting voorzien voor hun weidedieren, zoals voorzien in de nieuwe Vlaamse Codex Dierenwelzijn.
We verspreiden huisdierstickers, die hulpdiensten bij een interventie wijzen op de dieren.
Welzijn, sociaal beleid en senioren
N-VA staat voor rechten én plichten. Wij zullen de zwakkeren in onze samenleving ondersteunen, maar zetten sterk in op plichten. Sociale uitsluiting is onaanvaardbaar, wij zijn een inclusieve partij, maar sociale fraude is nog meer verwerpelijk. Iedereen, zowel overheid als steuntrekker, dient zijn of haar verantwoordelijkheid te nemen.
Eén van onze prioriteiten is mensen aanzetten om werk te vinden. De beste garantie tegen armoede is werken. We zetten intensiever in op de gemeenschapsdienst. Sociale tewerkstelling wordt zeer belangrijk voor de sociaal zwakkeren. Voor deze mensen moeten werkplaatsen gecreëerd worden. Dit zowel bij het OCMW als bij de gemeente, bijvoorbeeld in de groendienst. Door het opdoen van ervaring in de sociale tewerkstelling, vinden mensen zonder werk makkelijker een job op de reguliere arbeidsmarkt. Het bestuur zoekt eveneens naar samenwerking met private partners. De werking van ‘’t Kapstokske’ verdient meer promotie.
We zetten in op sensibilisering om zoveel mogelijk doelgroepen te bereiken. We werken verder aan bewustmaking rond anticonceptie en de problematiek rond tienerzwangerschappen en menstruatiearmoede. We evalueren het drugs- en alcoholbeleid, geven lokale steun aan het promoten van borst- en darmkanker-onderzoek, preventie van depressie, tegengaan van obesitas, een actieplan rond eenzaamheid, enzovoort.
Verdere ondersteuning en uitbouw van onze sociale kruidenier ‘De Spruit’ als tewerkstellingsproject en buurtwinkel is behartenswaardig. ‘De Spruit’ biedt de cliënten van het OCMW de mogelijkheid om voedselpakketten en andere producten aan sterk verminderde tarieven of kosteloos te bekomen. De kruidenier dient ook als ontmoetingsplaats om Nederlands te leren en sociaal zwakkere inwoners uit een sociaal isolement te krijgen en begrip te tonen voor hun problematiek. Wij streven verdere samenwerking na met lokale winkels en lokale boeren.
De werkgroep ‘Gewoon Anders’ blijft gesteund en geniet onze aandacht, zo ook sport- (G-sport), culturele en andere activiteiten voor andersvaliden. Wij staan voor een inclusief beleid voor personen met een beperking. We promoten de ‘European Disability Card’ en de werking van ‘Café Zetta’.
Er wordt dankbaar gebruik gemaakt van campagnes rond geestelijke gezondheidszorg. Ook de lokale besturen moeten bekijken hoe zij de problematiek en de wachtlijsten hieromtrent kunnen beïnvloeden. Zo willen wij dat de werkgroep ‘Verder’, voor mensen die geconfronteerd worden met zelfdoding, nog meer ondersteuning krijgt.
Voor onze partij is het project ‘Hartveilige gemeente’ een belangrijk project. De bestaande capaciteit defibrillatoren werd al uitgebreid. We onderzoeken nieuwe plaatsen en promoten opleidingen rond reanimatie en dergelijke.
Onze partij zorgde al voor vaste bijeenkomsten van de pro Deo advocaten. Het is nog steeds belangrijk dat wie geconfronteerd wordt met juridische problemen en te weinig bestaansmiddelen heeft, op vaste tijdstippen kan aankloppen bij deze vrijwilligers. In samenwerking met deze vrijwilligers en het OCMW blijven we dit initiatief steunen. Om conflicten tussen inwoners te vermijden zetten we verder in op burenbemiddeling en de bekendheid ervan.
Om te vermijden dat sociale thema’s en de inspanningen van het lokale bestuur niet verloren gaan, maken we in het algemeen meer promotie omtrent de mogelijkheden.
OPcura
Het verzelfstandigen van de zorgcampus en het creëren van de zorgvereniging OPcura is een concrete realisatie geweest onder ons voorzitterschap. Dit is duidelijk een win-win situatie gebleken voor gemeente en OPcura. Door efficiënter en economischer te werken binnen OPcura kan de jaarlijkse financiële toelage van de gemeente structureel verlaagd worden, zonder dat hierdoor ingeboet wordt op de kwaliteit van de zorg. Bij alle enquêtes over tevredenheid bij bewoners en familie wordt er hoog gescoord.
In de toekomst willen we hierop verder bouwen en moeten er vanuit OPcura bijkomende zorgdiensten aangeboden worden voor de mensen die nog thuis wonen. Gezien de toekomstige vergrijzing zetten we ook in op bijkomende diensten, door de verdere uitbouw van de buurtzorg, zodat de mensen langer thuis kunnen blijven wonen. We denken onder andere aan maaltijden aan huis, huisbezoeken, telefooncirkels, huishoudhulp en hulp bij het winkelen. Ook het verder uitbouwen van het opgerichte LDC (lokaal diensten centrum) is prioritair, evenals het uitbreiden van de flexibele dag- en nachtopvang.
Tenslotte bereiden we de toekomstige vervanging van het woonzorgcentrum door een nieuwbouw voor.
Senioren
De senioren worden een alsmaar grotere groep in onze samenleving. Om het welzijn van onze Opwijkse senioren te bestendigen, besteedt N-VA aandacht aan verschillende beleidsitems.
Op het vlak van mobiliteit zijn goede voetpaden van essentieel belang. We investeren hier dan ook nog meer in. Wie geen eigen vervoer heeft, moet ook in de toekomst verder gebruik kunnen maken van de mindermobielen-centrale. We zetten verdere stappen voor het verbeteren van de toegankelijkheid van de perrons in het station van Opwijk.
Op het vlak van communicatie en informatie zetten we in op gemeentelijke diensten die zo toegankelijk mogelijk blijven, door deze bijvoorbeeld één dag per week open te stellen zonder afspraak.
Hoewel dit eerder een bovengemeentelijke aanpak vraagt, denken we na over hoe verholpen kan worden aan het nijpend tekort aan artsen en tandartsen.
We betrekken de adviescommissie senioren nauwer bij het lokale beleid.
Integratie en inburgering (Vlaams beleid)
Wie in Opwijk-Mazenzele wil komen wonen, is zeer welkom en krijgt alle kansen om actief te kunnen deelnemen aan onze samenleving. Met het sociaal huis De Wegwijzer, de dienst burgerzaken en onze gemeentelijke integratiedeskundige hebben we reeds een samenwerkingsverband uitgewerkt met de dienst Integratie en Inburgering. Op basis hiervan werken we vervolgens samen aan een taalbeleid. De OCMW-diensten functioneren nu al met toeleiders. Deze manier van werken zal worden doorgetrokken naar de gemeentelijke diensten via inburgeringscoaches. Zo kunnen de anderstalige nieuwkomers een aantal maanden worden bijgestaan zodat de integratie vlot verloopt.
Toekomstgericht breiden we onze taallessen verder uit, zodat we ook het CVO-onderwijs in onze gemeente kunnen aanbieden. Op die manier krijgen anderstaligen niet alleen een pedagogisch traject aangeboden, maar kunnen ze bovendien een diploma bekomen, dienstig voor de arbeidsmarkt.
In het verlengde hiervan worden de taallessen aangevuld met gestructureerde praattafels. Zo krijgen anderstalige nieuwkomers nog meer de kans om de Nederlandse taal onder de knie te krijgen.
Ook de Opwijkse scholen worden bijkomend ondersteund in functie van integratieprojecten en dit door middel van volgende initiatieven :
Taalkampjes voor kinderen van de lagere school in de zomervakantie;
Taalstimulerende activiteiten voor kinderen van de lagere school en eerste graad middelbaar op woensdagnamiddagen;
Taalstimulerende activiteiten voor kinderen van de Buitengewone secundaire scholen in Opwijk binnen de lesuren.
Via onze gemeentelijke diensten worden nu reeds klare afspraken gemaakt met aannemers, nutsbedrijven en overheidsdiensten over het plaatsen van Nederlandstalige wegwijzers en signalisatieborden bij openbare werken. Het spreekt voor zich dat we dit verder opvolgen.
In de gemeentelijke gebouwen, maar ook in het straatbeeld benadrukken we het Vlaamse karakter van onze gemeente.
Vrije tijd, cultuur en toerisme
Van een gemeente een gemeenschap maken, dat is voor N-VA de echte uitdaging. Het belang van het sociale weefsel in buurten en wijken kan niet onderschat worden. Een gemeente, wijk of buurt die aan elkaar hangt:
§ zet dingen in beweging;
heeft bewoners die mekaar aanspreken bij problemen (lawaaioverlast, overhangende bomen,…), in plaats van meteen naar de rechter of de politie te stappen;
zorgt voor de nodige sociale controle en vergroot het veiligheidsgevoel;
zorgt voor gelukkigere en gezondere bewoners.
Wat mensen in hun vrije tijd doen, kan perfect bijdragen aan de versterking van deze sociale cohesie. Denk maar aan het verenigingsleven, het vrijwilligerswerk, de buurt- en wijkwerking, de jeugdwerking en het culturele en sportieve aanbod in de gemeente. Allemaal ideale en noodzakelijke bouwblokken om mensen bij elkaar te brengen en hun banden te versterken.
Ook binnen vrije tijd dient er rekening gehouden te worden met mensen met een beperking. Als N-VA werken we aan een drempelvrije gemeente.
De gemeente als samenhangende gemeenschap
Een levendige gemeente heeft volgens N-VA:
§ Een bruisend verenigingsleven met gerespecteerde vrijwilligers en een sterke buurtwerking. We zetten daarom in op de ondersteuning van vrijwilligers en bestendigen de huidige buurtcheque. We verhogen het bedrag van deze cheque van € 200 naar € 300.
§ Een beleid dat faciliteert in plaats van organiseert, waarin de gemeente ondersteunt en partner is.
· We zetten blijvend in op de gemeentelijke uitleendienst, complementair aan de private markt.
· We ondersteunen het verenigingsleven met infrastructuur, logistieke steun, informatiedoorstroming via gemeentelijke kanalen, een gepaste subsidiëring, gratis advies inzake administratieve verplichtingen, enzovoort. We zoeken proactief naar oplossingen om het verenigingsleven in Droeshout en Nijverseel te bestendigen.
· Bovenlokale organisaties, zoals de Sint-Pauluspaardenprocessie en carnaval, worden blijvend ondersteund.
Ruimte en infrastructuur voor vrije tijd. We stimuleren het tijdelijk en gedeeld gebruik van ruimten (onder andere schoolgebouwen).
Er wordt volop ingezet op de implementatie van de UITPAS. Met de UITPAS neem je deel aan vrijetijdsactiviteiten, spaar je punten en ruil je die om voor leuke voordelen. Mensen met een beperkt budget krijgen een grote korting met hun UITPAS die ze bovendien met een korting van 20% kunnen aankopen. Wij schakelen ons in bij de bredere regio; op korte termijn zal iedere UITPAS-gebruiker terecht kunnen bij alle gemeenten die aangesloten zijn bij het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Noordrand.
Gemeenschapsvormend cultuurbeleid
Een gemeenschapsvormend cultuurbeleid betekent voor N-VA:
§ Een cultuurbeleid dat dicht bij de mensen staat.
§ Complementariteit. Het lokale cultuurbeleid moet oog hebben voor wat er in de ruimere regio gebeurt en zorgt voor een versterkend aanbod.
§ In ons cultuurbeleid blijven we de nadruk leggen op de dynamische wisselwerking tussen erfgoed en vernieuwing.
§ Het gemeentelijk archief, onze bibliotheek en het Gemeenschapscentrum zijn sterke pilaren van het cultuurbeleid. We zorgen voor goede infrastructuur en voldoende middelen om de uitstekende werking verder uit te bouwen en te garanderen.
Toerisme als troef
N-VA zet in op herkenbaarheid en eigenheid. We schakelen ons volledig in op de goede werking van Toerisme Vlaams-Brabant.
Blijvende inzet wat betreft onderhoud van fiets- en wandelpaden en het knooppuntensysteem.
Streekproducten en -marketing.
· We zorgen voor een sterk toeristisch imago. We zetten de gemeente op de kaart binnen de eigen regio en promoten Opwijkse producten, zoals onze lokale bieren, bij onze handelaren en in de bredere regio. Onze hopcultuur, met het Hoppeveld als uithangbord, blijft daarbij een bepalend element.
· We verbinden horeca met toerisme. We zorgen voor linken met de lokale horeca in het toeristische aanbod.
· We brengen een toeristisch verhaal. We doen dit door het verbinden van toerisme met cultuur en/of erfgoed.
· We zetten in op beleving (eten, drinken en bezienswaardigheden).
Sport en recreatie
Onze gemeente kiest voluit voor kwalitatieve sportinfrastructuur. Hiervoor werkten we een streefplanning door middel van een ‘Design en Build’-procedure uit voor de bouw van een nieuwe sporthal (en jeugdlokalen).
We blijven de nodige aandacht besteden aan het creëren van bijkomende mogelijkheden voor andere sporttakken en recreatie.
Betaalbaarheid en subsidies
N-VA wil de betaalbaarheid van de sportinfrastructuur voor jeugd- en volwassenensport ook binnen de nieuwe structuren garanderen.
We behouden de subsidies voorzien voor de erkende sportverenigingen integraal.
Ná realisatie van bijkomende sportinfrastructuur kunnen we de infrastructuur-compenserende subsidies herbekijken. In afwachting hiervan blijven we infrastructuur-compenserende subsidies geven voor de erkende sportverenigingen die, wegens ruimtegebrek in de gemeentelijke sporthal, gebruik maken van niet-gemeentelijke sportaccommodaties.
We bouwen verder aan een robuust kwaliteitsondersteunend subsidiebeleid. Zo belonen we bijvoorbeeld inzetten op kwalitatieve jeugdbegeleiding en werken met gekwalificeerde trainers.
We stellen het subsidiereglement op in de schoot van de sportcommissie en op aangeven van de participerende verenigingen. Wanneer nodig sturen we dit bij.
Onderhoud voetbalvelden
We volgen het onderhoud van de nieuwe voetbalinfrastructuur aan het veld Molenkouter en de infrastructuur aan het veld Tesseskouter verder op. De afspraken gemaakt voor de accommodatie en de voetbalvelden moeten integraal nageleefd worden. We schaften reeds een grasrobot aan voor de bestaande grasvoetbalvelden.
Onderhoud recreatieve piste en atletiekpiste
Zowel de recreatieve piste in het park Hof ten Hemelrijk als de atletiekpiste aan het Heiveld gaan we verder opvolgen en onderhouden.
Sportdienst
We evalueren en verfijnen de activiteiten georganiseerd door onze sportdienst. Daarnaast zullen we de huidige activiteiten in het kader van anders georganiseerde sport, diversiteit en toegankelijkheid herbekijken conform de nieuwe Vlaamse beleidsprioriteiten.
We behouden acties naar specifieke doelgroepen toe (G-sport, senioren, jongeren/sportkampen, mensen in armoede,…); waar mogelijk streven we naar intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Sport voor allen
We blijven inzetten op het principe ‘sport voor allen’, bijvoorbeeld door de actie rond ‘1000 stappen’, onderhoud van onze petanque-velden en toegankelijkheid van onze loop- en atletiekpiste buiten de gereserveerde uren door onze plaatselijke atletiekverenigingen.
Communicatie
We benadrukken het belang van communicatie met sportverenigingen. Sportverenigingen die dit wensen kunnen op regelmatige tijdstippen door middel van workshops ideeën uitwisselen met de verantwoordelijken voor sport. Naast de sportcommissie plegen we ook overleg met andere organen en actoren om het sportbeleid te evalueren.
Dienst vrije tijd
Binnen het kader van onze dienst vrije tijd streven we ernaar om onze sportdienst maximaal te integreren binnen de dienst vrije tijd, zodat we een goede balans krijgen tussen cultuur- en sportbeleving binnen onze gemeente.
We staan open voor ondersteuning van innovatieve sporttakken. Uiteraard ligt de eerste prioriteit bij het voorzien van accommodatie voor sporttakken die reeds geruime tijd ingebed zijn in onze gemeente.
We streven ook naar samenwerking en vooral logistieke en infrastructurele ondersteuning van verenigingen bij organisatie van evenementen. We onderzoeken in welke mate de sportdienst de sportclubs meer ondersteuning kan bieden in organisaties en administratie.
Onderwijs en kinderopvang
Voor N-VA is een sterk lokaal onderwijs van groot belang. Gemeentelijk onderwijs is voor ons een troef om te werken aan kwaliteitsvol en bereikbaar onderwijs voor elk kind, ongeacht hun thuissituatie en rekening houdend met de capaciteiten van elk kind.
Daarom voeren wij een flankerend onderwijsbeleid, waarbij gemeenten een sector- en netoverschrijdende regierol op zich nemen. Dit flankerend onderwijsbeleid moet verder worden uitgebouwd.
§ We voeren een actief taalbeleid Nederlands voor al onze inwoners. We kunnen zelf laagdrempelige initiatieven nemen of leesbevorderings-programma's ondersteunen. We zetten in op het wegwerken van taalachterstand door taalstimulerende activiteiten en zomerscholen, en dit voor onze kinderen uit het basis- en buitengewoon onderwijs.
§ We zetten in op het gebruik van het Nederlands met de ouders.
§ We zorgen voor de organisaties van huiswerkbegeleiding en opvoedings-ondersteuning.
§ We zorgen voor verkeersveilige schoolomgevingen.
§ We zorgen voor voorrang voor kinderen woonachtig in Opwijk-Mazenzele in de gemeentelijke scholen.
§ We moedigen de actieve wisselwerking tussen onderwijs, sport en jeugd, ouders en lokale gemeenschap, cultuurverenigingen en OCMW verder aan.
§ We ondersteunen de belangrijke rol die het onderwijs speelt in het voorkomen / signaleren van allerhande problemen en conflictsituaties waarmee jongeren in aanraking kunnen komen (kansarmoede, spijbelen, drugs, familiaal geweld,..).
§ We zetten in op de toegankelijkheid van het onderwijs en ondersteunen samen met het OCMW daarvoor specifieke initiatieven: schulden op school, strijd tegen kinderarmoede,…
We zetten in op het optimaal benutten van de schoolinfrastructuur. Als kloppend hart van de samenleving draagt de school bij tot het versterken van het sociale en lokale weefsel. Daarom willen we schoolgebouwen ook buiten de schooluren openstellen voor het verenigingsleven.
Kinderopvang
Het BOA-decreet (Buitenschoolse Opvang en Activiteiten) is een hefboom om werk te maken van sterke lokale vrijetijdskansen voor kinderen en jongeren. Als gemeente nemen we de regierol op en zorgen voor een sterk aanbod aan opvangplaatsen en activiteitenmogelijkheden. We verbeteren de werking van de door N-VA vernieuwde opvanginfrastructuur. We blijven waakzaam voor betaalbaarheid en toegankelijkheid.
Jeugd
N-VA wil een positief en veilig klimaat creëren voor onze kinderen en jongeren. Ze moeten alle kansen krijgen om zich te kunnen ontplooien. Dit trekken we ook door in ons jeugdbeleid.
§ Als N-VA vinden we dat alle openbare ruimte toegankelijk moet zijn voor kinderen.
· Parken en pleinen richten we in met behoud van ruimte om te spelen.
· We zetten in op beleving en aanzetten tot spel.
· Er is aandacht voor kinderen en jongeren met een beperking.
We vinden spelen in het groen belangrijk.
· We zetten in op het bewaren van openbaar groen.
· We zetten het beleid rond speeltuinen verder en trachten waar mogelijk nieuwe sportpleintjes in te richten, mét inspraak hierbij van de jongeren.
· We zorgen voor een opwaardering van het speelbos tot een volwaardige en veilige speelomgeving.
Voor N-VA is spelen geen overlast.
· We zorgen voor een verdraagzaam klimaat voor spelende kinderen. Jongeren hebben recht op een plek in de openbare ruimte, waar ze zich vrij kunnen bewegen en samenkomen.
· Kinderen moeten ook in een veilige omgeving kunnen spelen.
· Beleidsmaatregelen toetsen we aan het effect op kinderen en jongeren.
Kinderen moeten zich veilig kunnen verplaatsen.
· Een verkeers- en mobiliteitsbeleid dat prioriteit geeft aan voetgangers en fietsers is cruciaal.
· We vergroten de focus op de aanleg van veilige infrastructuur voor voetgangers en fietsers, inclusief voldoende veilige fietsenstallingen.
· Veiligheid in schoolomgevingen en in de buurt van jeugdlokalen moet aangepakt worden.
· We versterken het veiligere ‘trage wegen’-netwerk naar school, jeugdlokalen en speelplekken zijn onontbeerlijk.
§ We streven naar voldoende ruimte voor georganiseerd jeugdwerk. We ondersteunen jeugdverenigingen in hun investeringen en zorgen voor lokalen met speelmogelijkheden.
§ Kinderen en jongeren helpen voor N-VA mee aan de inrichting van de openbare ruimte.
· We vergroten de participatie door een goed uitgebouwde jeugdraad, een kindergemeenteraad en andere initiatieven.
· We zorgen voor participatiemomenten specifiek met kinderen bij aanleg van (speel)pleinen.
We gaan in dialoog met elke jeugdvereniging en streven naar een proactieve aanpak. We willen dat de jeugd betrokken wordt bij elk project dat hen direct of indirect aangaat, en dit van bij de aanvang, zodat zij invloed kunnen hebben op de plannen en de uitvoering.
We blijven Jeugdhuis Nijdrop ondersteunen, niet alleen in het voortbestaan, maar ook in de organisatie van activiteiten, die tevens betaalbaar moeten zijn voor de jongeren.
We trachten eveneens te zorgen voor een interessant cultureel aanbod voor jongeren, zodat ook zij hun gading vinden.
Veiligheid
Wij willen zorgen voor de veiligheid van onze burgers. Overlastproblemen pakken we krachtdadig aan. Een veilige gemeente is een collectieve verantwoordelijkheid van zowel politie, het lokaal bestuur als van de burgers.
We zetten verder in op het veiligheidsgevoel door middel van een goede samenwerking met onze wijkagenten en de politiezone. We maken in de komende legislatuur een topprioriteit van een veiligheidsplan en nemen hierin preventieve acties rond maatschappelijk relevante veiligheidsthema’s op.
Samen met de politie streven we naar een optimale inzet van onze politiediensten en de gemeenschapswachten. We herzien tevens het takenpakket van de wijkagenten, zodat zij meer tijd vrij kunnen maken voor contact met de inwoners.
Naast de politie moet ook de lokale politiek zijn verantwoordelijkheid nemen om een veilige gemeente te creëren. De meest gekende manier is het beteugelen van overlast via de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS-boetes).
We willen een nultolerantiebeleid voor sluikstorters. Om dit waar te maken laten we anonieme GAS-vaststellers frequent patrouilleren en verhogen we de GAS-boetes voor recidivisten. Naast de GAS-boete krijgen sluikstorters via retributie ook de rekening voor de schoonmaakkosten gepresenteerd.
We laten niet toe dat het openbaar domein wordt geclaimd door groepen overlastplegers. Indien nodig en als laatste optie maken we gebruik van plaats- en toegangsverboden om deze plekken te vrijwaren van overlast.
We laten het jeugd- en veiligheidsbeleid beter op elkaar aansluiten, in samenspraak met de jeugdraad of andere actoren. De jeugdwerkpartners gaan samenwerken met politie en parket om jongeren te beschermen tegen bedreigingen in hun fysieke en digitale wereld.
De gemeente zelf heeft reeds op meerdere strategische locaties, zoals de Borchtsite, de sporthal en het gemeenschapscentrum, camera’s geplaatst. Samen met de politiezone rollen we de plaatsing van ANPR camera’s in de volledige politiezone verder uit. Camera’s op cruciale plaatsen moeten het gevoel van veiligheid vergroten en ervoor zorgen dat er bijkomende vaststellingen worden gedaan.
Het sluitstuk van een veilige gemeente zijn haar inwoners. Zij zijn het vaakst aanwezig op onze straten en pleinen en kunnen dus ook het meeste zien of doen. Als lokaal bestuur ondersteunen we op gerichte manier de nodige burgerzin.
We voeren een preventie- en sensibiliseringsbeleid over drugs, verkeersveiligheid en diefstal.
Indien er zich initiatieven ontwikkelen voor het opzetten van buurtinformatienetwerken (BIN's) of Whatsapp-groepen voor buurtpreventie, spelen we daarin mee en ondersteunen we de opstart ervan.
We organiseren reanimatiecursussen en installeren nog extra Automatische Externe Defibrillatoren (AED's) op centrale plaatsen in onze gemeente, dit in samenwerking met o.a. het Rode Kruis.
Om het veiligheidsgevoel te verhogen willen we ook werk maken een versnelde ‘verLEDding’, waardoor de lichten ’s nachts kunnen blijven branden, en dit alle nachten zowel in de week als in het weekend.
Openbare werken en mobiliteit
Uit cijfers blijkt dat Opwijk-Mazenzele een verkeersveilige gemeente is.
Verkeerscirculatieplan en parkeerbeleid
Het verkeer moet zich aanpassen aan de dorpskern en niet omgekeerd. Hiertoe creëerden we reeds enkele fietsstraten in het centrum.
We ontmoedigen verder het lang parkeren in het centrum door het aangepaste parkeerregime en het onderscheid tussen handels- en woonkern, zodat er meer parkeerruimte wordt voorzien voor de plaatselijke middenstand. De centrum-straten en de volledige binnenring zijn intussen integraal zone 30.
Voor een duurzaam en transparant mobiliteitsbeleid blijft een goede samenwerking met de verkeersadviesraad, de politiediensten en inwoners van het allergrootste belang. In samenspraak met de bewoners en de plaatselijke middenstand evalueren we de reeds uitgewerkte blauwe zones in het centrum in combinatie met de bewonerskaarten (opgesplitst in woon- en handelskern).
Veiligheid aan de schoolpoorten
De verkeersveiligheid om en rond onze scholen blijft een aandachtspunt. We zetten samenwerkingsverbanden op met de inrichtende machten om te werken aan bijkomende schoolzones.
De optimale schoolbereikbaarheidsroutes werden eerder in kaart gebracht en moeten verder worden geoptimaliseerd. Veiligheid voor de zwakke weggebruiker en in het bijzonder de schoolgaande jeugd moet een absolute prioriteit blijven.
Speelstraten
We moedigen aanvragen voor speelstraten aan, op voorwaarde dat deze veilig zijn en verantwoord vanuit mobiliteitsoogpunt. Een jaarlijkse speelstratendag organiseren behoort tot de mogelijkheden.
Voet- en fietspaden
We lieten de diensten reeds een lijst van prioritaire werken aan de bestaande voet- en fietspaden opstellen. Hierbij is het de bedoeling de vooropgestelde prioriteiten zoveel als mogelijk te respecteren.
Elektrische laadpalen
Het bestand van elektrische laadpalen werd reeds uitgebreid. Intussen heeft de gemeente aan de Vlaamse overheid op verschillende plaatsen bijkomende publieke laadpalen aangevraagd. Opvolging van de verdere uitbouw is de taak van onze gemeente, waarbij we ook informeren en sensibiliseren.
Verkeersborden
We onderzoeken om de verkeerssituatie op bepaalde plaatsen bij te stellen door middel van dynamische verkeersborden. Op die manier kunnen we gedurende de spitsuren de verkeersstromen bijsturen.
Intergemeentelijk overleg
We wensen vorm te geven aan een permanent overleg met de buurgemeenten. Mobiliteit is niet alleen afhankelijk van de maatregelen die in onze gemeente worden getroffen.
Bij gemeentegrensoverschrijdende evenementen zorgt ook het evenementenloket intussen voor een versterkte samenwerking tussen organisatoren, politiediensten, gemeentebesturen en gerechtelijke overheid. We geven ons evenementenloket de nodige ondersteuning, zodat ze kwalitatief kunnen blijven inzetten op evenementen en organisaties van plaatselijke verenigingen.
Gemeenschapswachten
Onze gemeenschapswachten zorgen intussen al voor meer controle op onder andere parkeerovertredingen en zwerfvuil. De werking met gemeenschaps-wachten zal worden bestendigd en geëvalueerd om eventueel naar een uitbreiding te gaan. Op die manier kunnen onze gemeenschapswachten een deel van het takenpakket van onze wijkagenten voor hun rekening nemen.
Openbare verlichting
De openbare verlichting wordt verder verLED. Hierdoor bereiken we in 2025 reeds een percentage van 70% verLEDding. Aansluitend opteren we ervoor om de openbare verlichting niet langer te doven tussen middernacht en 05u00 ‘s ochtends.
Gewestwegen onder de hoede van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)
Vanuit onze betrachting om de verkeersveiligheid te verbeteren, blijven we er bij het AWV op aandringen om de fietspaden op de Klei en de Steenweg op Vilvoorde te scheiden van de gewestweg.
De beslissing van het AWV om de geplande ondertunneling van de N47 ter hoogte van Leirekensroute te vervangen door een brug wordt verder opgevolgd.
Wegenwerken
We laten onze controleur van openbare werken bij wegenwerken nog meer aandacht besteden aan de zwakke weggebruiker.
Trage wegen
Trage wegen zijn paden of wegen die bestemd zijn voor niet-gemotoriseerd verkeer. Wandelaars, fietsers en ruiters zijn de belangrijkste gebruikers. Je vindt ze overal: op het platteland, in een dorpskern of verkaveling, zelfs in de stad. Verhard of onverhard, breed of smal: een trage weg kan alle vormen aannemen. Of een weg traag is, hangt dus uitsluitend af van de gebruikers. Trage wegen vormen de manier bij uitstek om verbindingen te verzekeren voor de zwakke weggebruiker en dit zowel functioneel als recreatief.
De projectnota voor realisatie van de OMA-route (F221) werd intussen in samenwerking met buurgemeente Merchtem afgewerkt. Deze projectnota bevat een verantwoording voor ontwerpkeuzes en een beschrijving van de gemaakte afwegingen. We volgen het dossier verder op voor een snelle realisatie. Ook voor de fietssnelweg Leireken (F27) ijveren we voor een snelle uitvoering.
Intussen werd een studieopdracht gegeven voor het traject tussen de Neerveldstraat – Doort- en Boogstraat, zodat ook hiervoor de projectnota kan worden afgewerkt.
De aanleg van de fietstunnel aan de Foksveldwijk is voorzien in 2025.
Begin oktober 2017 werd de aanleg van de fietspaden Steenweg op Aalst (Opwijk) – Melkspinde – Bieseweide (Baardegem) gefinaliseerd. Dit project was een samenwerking tussen onze gemeente en de stad Aalst. We realiseerden hiermee een veilige fietsverbinding tussen Baardegem en Nijverseel. We onderhouden deze verbinding en volgen deze op.
De gemeente volgt de inventarisering van haar trage wegen verder op. De reeds opgestelde inventaris blijft de leidraad en helpt gemeenteambtenaren en bestuurders keuzes te maken en vormt de basis voor trage wegen-kaarten en wandel- en fietsroutes. De gemeente houdt alle informatie over de inventarisatie van trage wegen overzichtelijk bij (foto’s, toestand en breedte van de wegen, data,…). De inventarisgegevens worden door de gemeente gedigitaliseerd in het tragewegenregister van de provincie Vlaams-Brabant.
Gebruik en onderhoud van trage wegen hangen nauw samen. Goed onderhouden voetwegen trekken meer gebruikers aan. De gemeente heeft intussen een onderhoudsplan voor trage wegen. We blijven zorgen voor een degelijk onderhoud en we houden het saneren van een aantal trajecten per jaar aan. Waar nodig worden de voetwegen op regelmatige basis gemaaid. We ondersteunen verder de gecoördineerde zwerfvuilacties (inclusief de impact op trage wegen).
De gemeente heeft intussen voor meerdere trajecten een meter en peter die enkele trage wegen onder hun toezicht nemen en knelpunten/gebreken kunnen doorgeven.
Middenstand en landbouw
Met N-VA zetten we in op ondersteuning van onze lokale economie door het verbeteren van de communicatie naar de middenstand toe.
De lokale ondernemer moet te allen tijde volledig voorbereid zijn op zaken die een invloed hebben op de onderneming zoals wegenwerken, gewijzigde verkeerssituaties en andere beperkingen. We zetten meer in op overleg en informatie, onder meer bij evenementen of ter voorbereiding van aangekondigde (wegen)werken en andere maatregelen die een invloed hebben op de middenstand. De Middenstandsraad kan hierin een belangrijke rol spelen.
De Middenstandsraad is als adviesraad een troef voor de gemeente en de lokale ondernemer. Ook deze adviesraad verdient de steun en waardering die ze nodig heeft.
Bereikbaarheid van onze handelaars is een topprioriteit voor onze partij.
De lokale ondernemer moet weten dat er een premie is voor de startende ondernemer en moet de weg vinden naar de ambtenaar lokale economie. We doen het nodige om de ondernemer hieromtrent te informeren.
De eigen ambtenaar, als centraal aanspreekpunt waar al onze ondernemers terecht kunnen, wordt verder ondersteund. Samen met de ambtenaar lokale economie voorzien wij in transparante en betere communicatie voor een goed geïnformeerde ondernemer.
Wat vandaag bestaat moet blijvend ondersteund worden. De geschenkbon van onze gemeente is een extra stimulans om lokaal te winkelen. De verwerking ervan kan herbekeken worden om zo min mogelijk administratieve last bij de ondernemer te leggen.
Voorts geven we de lokale ondernemer opnieuw een plaats bij de verwelkoming van de nieuwe inwoners in Opwijk. De gemeente moet andermaal faciliteren, zodat de lokale ondernemer de nieuwe inwoner bereikt op deze manier.
Wij zien erop toe dat het parkeerbeleid in het centrum met de verschillende parkeerzones gericht blijft op de middenstand en op het voorzien van voldoende parkeergelegenheid voor de klanten.
Door een combinatie van al het bovenstaande willen we leegstand van handelspanden vermijden en verhelpen. Om langdurige leegstand te vermijden zetten we in op een databank om de lege handelspanden in kaart te brengen en de potentiële ondernemer te informeren. Samen met de ambtenaar lokale economie informeren we de verhuurder over de mogelijkheden en regelgeving rond pop-ups en korte termijnhuur.
N-VA staat voor een faire fiscaliteit. Wanneer de ondernemer betaalt, mag die een goede dienstverlening verwachten. De algemene belasting voor de lokale ondernemer werd reeds afgeschaft in de huidige legislatuur. We bekijken of de mogelijkheid bestaat om hetzelfde te doen voor de belastingen op wegwijzers, reclamepanelen en ongeadresseerde drukwerken.
Structureel gezonde landbouw ondersteunen
De landbouwraad moet actiever worden betrokken in het beleid. We ondersteunen land- en tuinbouw door het onderhouden van de landbouwwegen en het informeren van de land- en tuinbouwers over maatregelen, zoals wegenwerken, waardoor zij getroffen worden.
De groenbemesters als steun aan de landbouwer zijn een vaste waarde in het beleid van de gemeente.
Het bestuur heeft aandacht voor de bijen en de biodiversiteit. We ondertekenden het Bijencharter. Veel landbouwgewassen hebben bestuivers nodig. Sensibilisering en maatregelen om de bijenpopulatie te ondersteunen zijn dan ook welkom.
De landbouwer heeft toekomstperspectief nodig. Als gemeente kunnen wij daar een kleine maar belangrijke rol in spelen door in te zetten op verkoop en consumptie van streekproducten.
Voorts moet de gemeente waakzaam zijn inzake de vergunningskwesties en moet zij correct informeren over de mogelijkheden.
Bestuur: financiën en organisatie
Een N-VA-bestuur staat voor een verstandig lokaal bestuur dat de belangen van haar inwoners centraal stelt. Om dit te doen zorgt ze dat haar eigen werking ten dienste staat van de burgers.
Wij staan voor verantwoordelijk financieel beheer. Door te zorgen voor een gezonde financiële situatie, kunnen we blijven investeren in belangrijke projecten en diensten, zonder de financiën te laten ontsporen. Waar het kan, kijken we ook voor lagere belastingen.
In geen geval verhogen we de belastingen. De Opwijkse burger wordt meer dan genoeg belast, en de inkomsten moeten toereikend zijn voor het gemeentelijk ambitieniveau.
We organiseren aan het begin van de legislatuur uitgaventoetsingen. We lijsten elke (significante) uitgave, subsidie en premie op en toetsen die aan het oorspronkelijke doel. Zo kunnen we bij het opstellen van het nieuwe meerjarenplan elke euro zo efficiënt en effectief mogelijk besteden. Aansluitend voeren we een door cijfers onderbouwd kerntakendebat.
We onderzoeken of we de algemene gemeentebelastingen kunnen afschaffen.
We gebruiken de gemeentebelastingen als sturende kracht om andere beleidsdoelstellingen te ondersteunen. Denk hierbij aan:
· de leegstandstaks;
· de belasting op nachtwinkels of hinderlijke bedrijven;
· de belasting op tweede verblijven.
Indien nodig lichten we de gemeentelijke retributiereglementen opnieuw door.
We verlagen de belastingen als de uitgaven dit toelaten. We gaan geen schuldenput creëren op de kap van de toekomstige belastingbetalers. We streven naar een gezond evenwicht tussen de financiële toestand, de schuldenlast en het realiseren van belangrijke lange termijninvesteringen.
Waar mogelijk zoeken we financieringsoplossingen: subsidies, publiek-private samenwerking, valoriseren van patrimonium,…
Dienstverlening moet niet noodzakelijk gebeuren op het niveau van onze gemeente. Waar mogelijk kijken we over de gemeentegrenzen om onze inwoners via samenwerkingen, met de beschikbare middelen, de meest doeltreffende dienstverlening te bieden.
Op lange termijn streven we naar een bundeling van de gemeentelijke diensten op één locatie. Daarvoor blijven we pistes onderzoeken om dit op een financieel verantwoorde en kostenefficiënte manier te doen.
Een lokaal bestuur kan pas goed werken als ze kan rekenen op deskundige medewerkers. Met een modern personeelsbeleid kunnen we deze krachten vinden en behouden.
We willen als gemeente een modern personeelsbeleid voeren. Hiervoor maken we gebruik van de nieuwe rechtspositieregeling.
· We willen ervaring gemakkelijker laten meetellen, evenwaardig aan een diploma.
· We maken gebruik van onze lokale autonomie om een aantrekkelijker loonpakket op te stellen voor knelpuntvacatures.
· We willen goed presterende ambtenaren belonen met extra loon of premies.
We gaan volop voor een actief bijscholingsbeleid.
We houden vast aan ons contractueel aanwervingsbeleid.
We organiseren het aanwervingsbeleid van onze gemeente op een snelle en flexibele manier, zodat we goed kunnen inspelen op de evoluties van de arbeidsmarkt. We willen niet dat capabele kandidaten afhaken omwille van lange selectieprocedures en -termijnen.
Onze burgers hebben recht op een neutrale en onpartijdige dienstverlening. Die neutraliteit en onpartijdigheid worden zichtbaar gemaakt door een neutrale kledingstijl voor personeel dat in rechtstreeks contact komt met onze burgers in de openbare dienstverlening en bij contact met externe partners. Religieuze of ideologische symbolen zijn dus niet toegelaten in deze functies.
Tot slot hebben gemeenten nood aan een betrouwbare en democratische dienstverlening. Het optimaliseren van de dienstverlening kan niet meer zonder een verdere digitalisering. De afgelopen jaren hebben aangetoond dat dit niet zonder risico is. Als N-VA beklemtonen we dan ook extra de nood aan cyberbeveiliging om de privacy van de burgers te garanderen.
We zetten volop in op cyberveiligheid en digitale infrastructuur. Onze gemeente verwerkt grote hoeveelheden persoonlijke gegevens van onze inwoners en deze moeten dan ook zo goed mogelijk beschermd worden. Ons nieuwe glasvezelnetwerk ondersteunt het ICT-beleid voor de komende 50 jaar.
Via een verdere digitalisering van ons burgerloket blijven we investeren in een vlottere dienstverlening. We blijven kijken naar efficiëntere en innovatieve toepassingen via intergemeentelijke samenwerkingsverbanden of Digitaal Vlaanderen.
Naast de digitale dienstverlening blijft de toegang tot de fysieke loketten essentieel. Om de toegankelijkheid tot de gemeentelijke diensten te verhogen, maken we van dinsdagavond een moment waarop men kan langskomen zonder voorafgaande afspraak.
Voor de interne werking van ons lokaal bestuur willen we investeren in een centralisatie van de gegevens. Hierdoor is er minder papierwerk voor inwoners en ondernemers en kunnen aanvragen vlotter behandeld worden.
We ondernamen reeds verschillende acties om het democratisch draagvlak van de gemeentelijke besluitvorming te versterken: we kiezen resoluut voor meer infomarkten en participatie. De vernieuwde werking van de gemeentelijke adviesraden wordt opnieuw tegen het licht gehouden, we zetten de transparante communicatie over belangrijke bestuursbeslissingen en financiële cijfers in het infoblad verder.
We kijken ook naar de toegang van de burgers zelf tot digitale dienstverlening en toepassingen. Projecten voor gratis wifi en digitale vormingen versterken we.
We behouden ook aandacht voor de toegankelijkheid voor minder mobiele burgers.