Bevraging naar woonbehoefte

Op 5 januari 2016, over deze onderwerpen: Wonen

Onze schepen van wonen Inez De Coninck wenst een zicht te krijgen op de vastgoedmarkt in de gemeente Opwijk en heeft daarvoor een informele bevraging uitgestuurd naar alle immokantoren actief in de gemeente.

“Als schepen van wonen vind ik het belangrijk om een beeld te hebben op de vastgoedmarkt in de gemeente. Hier kan je immers gegevens uithalen die nuttig zijn voor het bepalen van het gemeentelijk woonbeleid. Ik hou zelf ook de vastgoedsites in het oog om een beeld te hebben over onder andere de verkoopprijzen en de duurtijd dat een pand te koop staat in onze gemeente. Dit vind ik belangrijk.” aldus de Schepen.

Opwijk kende een hoog migratiecijfer

Onze gemeente is een aantrekkelijke gemeente om te wonen, dat hebben we gezien toen we in de periode 2006 tot 2012 het hoogste migratiecijfer hadden van de regio; nl 16%! Een hoog migratiecijfer wil zeggen dat er zeer veel nieuwe bewoners uit andere gemeenten in onze gemeente komen wonen. Het Opwijkse cijfer is veel hoger dan het gemiddelde voor Vlaams Brabant of Vlaanderen. Ook onze bevolkingstoename in de periode 2001 tot 2012 was hoger dan het gemiddelde voor Vlaams Brabant en Vlaanderen. Deze bevolkingstoename en hoog migratiecijfer heeft enerzijds te maken met een groot beschikbaar aanbod op de woonmarkt. Anderzijds zijn er ook factoren die onze gemeente aantrekkelijk maken op de woonmarkt: ligging nabij Brussel, aanwezigheid van een station, hoog aanbod aan scholen, …

Deze zaken hebben ook een invloed op de verkoopprijzen van vastgoed in onze gemeente. Omdat onze woonmarkt zo onder druk kwam te staan omwille van hoog aantal inwijkelingen hebben we in het begin van deze legislatuur immers de verwervingspremie ingevoerd. Deze premie heeft als doel om jonge Opwijkenaren te helpen bij het verwerven van een enige en eigen woning in de eigen gemeente.

Beeld krijgen op aanbod en behoefte van Opwijkse vastgoedmarkt

Met de enquête die we enkele weken geleden hebben uitgestuurd naar alle immokantoren die in Opwijk actief zijn willen we een beeld krijgen van de huidige situatie op de woonmarkt. Zo peilen we onder andere naar de duurtijd dat een goed/ pand te koop staat, naar de mogelijke redenen voor een langere of kortere duurtijd (zoals ligging, rentevoeten woonleningen, prijscategorie, type bebouwing, …). De bedoeling is dat we deze resultaten vergelijken met het gemiddelde voor Vlaanderen. We maken in de enquête een onderscheid tussen appartementen, woningen en bouwgronden. Zo hopen we een zicht te krijgen op de evolutie van onze woonmarkt en meer bepaald te weten of onze vastgoedmarkt nog steeds zo aantrekkelijk is als in de periode 2001 tot 2012. De enquête is vrijblijvend maar we danken alvast de immokantoren die meewerken aan deze bevraging.