Ook tijdens corona blijven we verder besturen

Op 15 april 2020, over deze onderwerpen: Infrastructuur, Wonen
corona

Het zijn rare tijden die we nu meemaken. Om het coronavirus in te dijken hebben we allemaal ons leven moeten omgooien. Ook voor onze gemeente brengt deze crisis heel wat teweeg. Hieronder geven we u een overzicht van alle zaken die we vanuit gemeente en OCMW tot nu toe gedaan hebben om deze crisis te overwinnen. Onze vier schepenen zijn van ‘in hun kot’ continu in de weer voor onze gemeente.

Bestuurlijk niveau

• We vergaderen nu twee keer in plaats van één keer per week met het voltallig college. Dit doen we van in ons kot via Microsoft Teams. Met 2 vergaderingen per week willen we kort op de bal spelen en de juiste beslissingen nemen.
  • Onze gemeentelijke- en OCMW diensten blijven operationeel tijdens deze crisis. De ambtenaren werken van thuis uit of met behoud van voldoende afstand op hun normale werkplek. Onze IT-diensten hebben dit op korte tijd mogelijk gemaakt.
  • De gemeenteraad blijft  doorgaan met de normale agenda. Het debat gebeurt schriftelijk en de stemming gebeurt van thuis uit tijdens een (uitzonderlijk) gesloten zitting. Op 23 maart hebben we hiermee in Opwijk een primeur geschreven. Veel gemeenten hadden immers de gemeenteraden van maart geannuleerd.

Sociale zaken/ welzijn/ communicatie

• Reeds de eerste week van de maatregelen hebben we OPWIJK HELPT op poten gezet. Onze dienst sociale zaken coördineert zo de vrijwilligers en de hulpbehoevenden in deze crisis. Elke Opwijkenaar heeft hierover een brief in de bus gekregen.
  • De sociale dienst was een van de eerste die de nood inzag van bijkomende maskers te maken. De tewerkstellingscel en de verantwoordelijke van ’t Kapstokske gingen aan de slag om meer dan 500 mondmaskers te maken voor ons woonzorgcentrum
  • We bellen alle ouderen op, we zijn gestart met de alleenstaande 80-plussers. Bedoeling is dat we peilen naar hun mentaal welbevinden. Daar waar OPWIJK HELPT uitgaat van een initiatief vanuit de burger is het met deze actie omgekeerd, wij bellen hen op.
  • We rollen HOPLR versneld uit. Dit is een app, die buurtplatforms genereert. Elke Opwijkenaar kreeg de eerste week van april hierover een brief in de bus.
  • Onze noodplanambtenaar en communicatiedienst draaien op volle toeren om alle maatregelen die nationaal crisiscentrum beslist naar onze gemeente te vertalen en te communiceren.

Onderwijs

• Onze gemeente kent vele scholen van verschillende onderwijsnetten. We hebben hen als gemeente allemaal samengebracht tijdens twee vergaderingen en de afspraken in verband met noodopvang gecoördineerd zodat het in alle scholen op dezelfde manier gebeurd.

Vrije tijd

• Alle reservaties voor gemeentelijke zalen of activiteiten worden terugbetaald.
  • De concessiehouders van sportinfrastructuur moeten gedurende de periode van de federale maatregelen geen concessie of erfpacht betalen.

Algemeen

• We fleurden enkele ronde punten op met bloemen van lokale handelaars en de boodschap ‘BEDANKT’ erbij. Dit om al degenen die werken tijdens deze crisis een hart onder de riem te steken.
  • We beseffen maar al te goed dat deze crisis een grote impact heeft op onze handelaars, onze gezinnen en onze verenigingen en bekijken volop wat we kunnen doen om hier een beetje tegemoet te komen.
  • Het bestuur werkt aan zeer concrete maatregelen in het voordeel van onze lokale middenstand, waarover later meer.

Op deze manier bent u op de hoogte van alle inspanningen die we samen met onze administratie en de vele vrijwilligers nemen. We zijn hen enorm dankbaar voor hun inzet. We wensen u en uw naasten het allerbeste en blijf vooral gezond!

Samen overwinnen we dit!

N-VA schepenen