Opwijk zet verder in op diervriendelijk beleid

Op 21 november 2019, over deze onderwerpen: Milieu
Inez De Coninck

Al een aantal jaren kan Opwijk zich met enige trots een diervriendelijke gemeente noemen. Om dit ook in de toekomst te blijven worden een aantal extra maatregelen genomen om van Opwijk een nog diervriendelijkere gemeente te maken.

Al veel gebeurd

Sinds 2013 is er een schepen van dierenwelzijn die op dit beleid toeziet en dit coördineert. Hierdoor zijn er al heel wat zaken verwezenlijkt. Zo kunnen zwerfkatten gratis worden gesteriliseerd om een overvloed tegen te gaan. De zwerfkattensterilisatie gebeurt sinds 2013 met onze lokale dierenartsen in plaats van zoals in het verleden met een Brusselse vzw. “De sterilisatieacties doen via onze lokale dierenartsen zorgt ervoor dat dit goedkoper en sneller kan en we steunen daarbij onze lokale dierenartsen als ondernemers, een win-win situatie dus, aldus Schepen voor dierenwelzijn Inez De Coninck (N-VA)

Blijvende inzet

Vanaf 2020 zal de gemeente het traditionele nieuwjaarsvuurwerk vervangen door een diervriendelijk vuurwerk samen met een muziek en lasershow. Hiervoor wordt 3.025 euro voorzien (inclusief BTW). “Ik hoop dat onze burgers ons hierin volgen en het verbod op afsteken van vuurwerk tijdens de komende eindejaar dagen zullen respecteren”, aldus Inez De Coninck.

Ook zullen er volgende zomerkermis geen pony’s meer op de kermis zijn. Voor de komende winterkermis bekijken we of het contractueel mogelijk is om de pony’s te weren.

Om een diervriendelijke gemeente te blijven voegen we hier nog een aantal maatregelen aan toe zoals een contactpersoon dierenwelzijn bij de politie, sluiten we ons aan bij een erkend dierenasiel en verbieden we de verkoop van dieren op de markt.

Op deze manier wordt Opwijk een nog aangenamere plek voor mens en dier.