Update COVID19

Op 12 september 2020, over deze onderwerpen: Welzijn en sociale zaken

De afgelopen weken werd u geconfronteerd met een aantal onrustwekkende berichten over de COVID19 besmettingen in onze gemeente.

De epidemie is nog niet voorbij en het college neemt onophoudelijk maatregelen om negatieve gevolgen ervan te vermijden of te bestrijden. Samen met de zorgraad heeft het college besloten om een ondersteunde rol te spelen in de lokale uitvoering van contactonderzoek. Op dit ogenblik worden de concrete taakverdeling en structuur besproken.

In verband met de mogelijke besmettingen doen de Opwijkse huisartsen een oproep. Het is niet mogelijk om zonder afspraak naar de triagepost in Merchtem te gaan voor een COVID-test.

Heb je ziektesymptomen die mogelijk wijzen op een coronabesmetting (hoest, keelpijn, koorts, geur- of smaakstoornissen of verkoudheidsklachten)? Of ben je recent in nauw contact geweest met een COVID-patiënt? En wil je je laten testen? Maak dan steeds een afspraak via je huisarts tijdens weekdagen. In het weekend of op feestdagen bel je naar de wachtdienst op het nummer 1733.

Het welzijn van de meeste kwetsbare groepen in onze gemeente staat door de maatregelen onder druk. Niet alleen financieel, ook mentaal is de last zwaar.

In een vorig nieuwsbericht kreeg u al informatie over een aantal tegemoetkomingen die het gemeentebestuur voorzag, waaronder de belangrijkste voor de middenstand zijnde een aantal schrappingen van belastingen alsook de creatie van waardebonnen.

Vanuit het OCMW wordt er voortdurend gewerkt aan het welzijn van de Opwijkenaar.

De volgende tegemoetkomingen worden voorzien:

Vanaf 1 juli krijgen de leefloongerechtigden gedurende 6 maanden 50 euro extra.

We hebben geïnvesteerd in extra verse producten voor de voedselbedeling. Tegenwoordig krijgt de hulpbehoevende Opwijkenaar meer verse groenten en fruit, grotendeels rechtstreeks van de Opwijkse landbouwer.

Uit onderzoek blijkt dat ouders die hun kinderen willen laten sporten de aankoop van schoenen niet kunnen dragen. Schoenen zijn een zware financiële last op een klein budget. Om ook kinderen van minderbedeelden toegang te geven tot broodnodige sportactiviteiten kunnen zij met een bon van 50€ terecht bij de lokale middenstand voor de aankoop van sportschoenen. In deze tijden is het belangrijk dat kinderen niet opgesloten blijven in hun kamer maar integendeel, een actieve levensstijl nastreven. We geven een bon in plaats van geld om te vermijden dat deze tegemoetkoming voor iets anders gebruikt wordt dan voor sportschoenen.

We maakten vrijetijdspakketten voor kinderen van kwetsbare gezinnen. Velen onder hen hebben in lockdown geleden onder het binnenblijven. Zelfs de speeltuinen waren gesloten waardoor de verveling groot was. De vrijetijdspakketten zitten boordevol leuke en educatieve materialen om hen bezig te houden.

We organiseren een taalkamp, volledig conform de geldende richtlijnen. Kinderen in de derde kleuterklas tot en met kinderen in het zesde leerjaar spelen samen leuke spelletjes en oefenen zo de Nederlandse taal in kleine groepjes.

We bekijken nog de volgende maatregelen, waarover later meer:

- Aankoop van laptops voor kinderen in armoede gelet op de stijging van het gebruik van onderwijs op afstand;

- Bijkomende tussenkomsten in huur en energie;

- Waardebonnen en begeleiding bij aankoop van schoolmateriaal;

Bij deze heeft u een summiere inkijk gekregen in de werking van de dienst sociale zaken en welzijn van onze gemeente.

Blijf gezond!

Wouter Van Driessche