Vergroeningswerken begraafplaatsen in Opwijk gaan van start

Op 27 september 2019, over deze onderwerpen: Milieu
boeket op kerkhof

In de verschillende begraafplaatsen van Opwijk zal de traditionele inrichting plaatsmaken voor een vergroende inrichting. Dankzij de vergroeningswerken zullen de begraafplaatsen milieuvriendelijker, aangenamer en goedkoper in onderhoud worden.

De begraafplaats in Mazenzele is de eerste die aan de beurt komt en dit vanaf 16 september. Hier zullen een aantal grindpaden worden omgevormd tot gazon en zullen aan de randen van paden en grafzerken vetplantjes worden aangeplant. De komende jaren komen ook de begraafplaats van Opwijk en Droeshout aan de beurt voor een vergroeningsopperatie. We zorgen er wel voor dat er op elke begraafplaats een pad rondom in klinkers blijft, dit vinden we belangrijk voor de toegankelijkheid.

“De groene omgeving zorgt voor een rustgevende en serene plek om uw naasten te herdenken”, aldus schepen De Coninck. Door het Europees pesticidenverbod was het onderhoud van onze begraafplaatsen een zeer tijdrovende zaak geworden, dit zal nu terug verbeteren. Onkruidgroei krijgt door deze nieuwe aanleg minder kans.